Zadania pomocy społecznej
Jednym z głównych zadań pomocy społecznej, a co za tym idzie i pracowników socjalnych naszego Ośrodka jest wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka poprzez podejmowanie szeregu działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz integracji ze środowiskiem.
Przy realizacji tych zadań, niezbędne jest bardzo dokładne zdiagnozowanie problemów występujących w rodzinie. Ma ono zazwyczaj miejsce podczas przeprowadzania wywiadu środowiskowego, który jest niezbędny do przyznania pomocy z Ośrodka.
Rodzaj, forma i rozmiar świadczonej pomocy jest uzależniona od zgłaszanych potrzeb, okoliczności uzasadniających udzielenia pomocy i możliwości finansowych Ośrodka.
Pomoc jaką może zapewnić Ośrodek Pomocy Społecznej to:
- świadczenia pieniężne:
- zasiłek stały,
- zasiłek okresowy,
- zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy,
- zasiłek celowy na pokrycie wydatków powstałych w wyniki zdarzenia losowego
- zasiłek celowy związany z klęską żywiołową lub ekologiczną
- wynagrodzenie należne opiekunowi z tytułu sprawowania opieki przyznane przez sąd;
- świadczenia niepieniężne:
- praca socjalna,
- bilet kredytowany,
- składki na ubezpieczenie zdrowotne,
- składki na ubezpieczenia społeczne,
- pomoc rzeczowa,
- sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym
- poradnictwo specjalistyczne,
- interwencja kryzysowa,
- schronienie,
- posiłek, dożywianie dzieci
- niezbędne ubranie,
- kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszeniu odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
- specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania oraz w ośrodkach wsparcia;
Do zadań należy:
- przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń,
- praca socjalna,
- prowadzenie i rozwój niezbędnej infrastruktury socjalnej,
- analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej,
- realizacja zadań wynikająca z rozeznanych potrzeb społecznych,
- rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb,
- prowadzenie bazy danych klientów Ośrodka przy zachowaniu ochrony danych osobowych,
- prowadzenie ewidencji oraz dokumentacji przyznanych świadczeń;
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w terenie,
- sporządzanie decyzji z zakresu pomocy społecznej,
- sprawdzanie zgodności decyzji z obowiązującymi przepisami prawa;
- sporządzanie list wypłat na przyznane świadczenia;
- sporządzanie raportów miesięcznych o wysokości składek zdrowotnych przyznanych przy zasiłku stałym na potrzeby ZUS;
- rozliczanie faktur za przyznane obiady w szkołach,
- sporządzanie rozliczeń i sprawozdań na podstawie przyznanych świadczeń,
- sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej Wojewodzie, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.