Zadania pomocy społecznej

Jednym z głównych zadań pomocy społecznej, a co za tym idzie i pracowników socjalnych naszego Ośrodka jest wspieranie osób i rodzin w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienie im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka poprzez podejmowanie szeregu działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz integracji ze środowiskiem.

Przy realizacji tych zadań, niezbędne jest bardzo dokładne zdiagnozowanie problemów występujących w rodzinie. Ma ono zazwyczaj miejsce podczas przeprowadzania wywiadu środowiskowego, który jest niezbędny do przyznania pomocy z Ośrodka.

Rodzaj, forma i rozmiar świadczonej pomocy jest uzależniona od zgłaszanych potrzeb, okoliczności uzasadniających udzielenia pomocy i możliwości finansowych Ośrodka.

Pomoc jaką może zapewnić Ośrodek Pomocy Społecznej to:

  • świadczenia pieniężne:
    • zasiłek stały,
    • zasiłek okresowy,
    • zasiłek celowy i specjalny zasiłek celowy,
    • zasiłek celowy na pokrycie wydatków powstałych w wyniki zdarzenia losowego
    • zasiłek celowy związany z klęską żywiołową lub ekologiczną
    • wynagrodzenie należne opiekunowi z tytułu sprawowania opieki przyznane przez sąd;
  • świadczenia niepieniężne:
    • praca socjalna,
    • bilet kredytowany,
    • składki na ubezpieczenie zdrowotne,
    • składki na ubezpieczenia społeczne,
    • pomoc rzeczowa,
    • sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym
    • poradnictwo specjalistyczne,
    • interwencja kryzysowa,
    • schronienie,
    • posiłek, dożywianie dzieci
    • niezbędne ubranie,
    • kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszeniu odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu,
    • specjalistyczne usługi opiekuńcze w miejscu zamieszkania oraz w ośrodkach wsparcia;

Do zadań należy:

  • przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń,
  • praca socjalna,
  • prowadzenie i rozwój niezbędnej infrastruktury socjalnej,
  • analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej,
  • realizacja zadań wynikająca z rozeznanych potrzeb społecznych,
  • rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb,
  • prowadzenie bazy danych klientów Ośrodka przy zachowaniu ochrony danych osobowych,
  • prowadzenie ewidencji oraz dokumentacji przyznanych świadczeń;
  • przeprowadzanie wywiadów środowiskowych w terenie,
  • sporządzanie decyzji z zakresu pomocy społecznej,
  • sprawdzanie zgodności decyzji z obowiązującymi przepisami prawa;
  • sporządzanie list wypłat na przyznane świadczenia;
  • sporządzanie raportów miesięcznych o wysokości składek zdrowotnych przyznanych przy zasiłku stałym na potrzeby ZUS;
  • rozliczanie faktur za przyznane obiady w szkołach,
  • sporządzanie rozliczeń i sprawozdań na podstawie przyznanych świadczeń,
  • sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej Wojewodzie, również w wersji elektronicznej z zastosowaniem systemu informatycznego.