Dodatek elektryczny
Dodatek elektryczny jest przeznaczony dla gospodarstw domowych, które zużywają energię elektryczną do ogrzewania – w tym wykorzystują pompy ciepła. Dodatek do ogrzewania elektrycznego i pomp ciepła będzie wypłacany jednorazowo. Będzie przyznawany na podobnych zasadach, jak dodatek węglowy oraz dodatek do ogrzewania do innych źródeł ciepła. Jednak obowiązują inne terminy i różne wysokości świadczenia w porównaniu z dodatkami energetycznymi do innych źródeł ciepła.
Wnioski o dodatek elektryczny będzie można składać od 1 grudnia 2022 r. aż do 1 lutego 2023 r. Na wypłatę dofinansowania do prądu gmina ma czas do 31 marca 2023 r.
Dodatek elektryczny przysługuje na gospodarstwo domowe, które stosuje ogrzewanie elektryczne.
Przez gospodarstwo domowe, rozumie się:
- Osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe) albo
- osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwo domowe wieloosobowe).
Jaka wysokość dodatku elektrycznego
Wysokość dodatku elektrycznego jest uzależniona od ilości zużycia energii elektrycznej przez gospodarstwo domowe, które korzysta z ogrzewania elektrycznego lub pomp ciepła.
Wysokość dodatku elektrycznego została podzielona na dwa progi ze względu na zużycie prądu. Dopłata do prądu wynosi:
- 1000 zł – w przypadku zużycia prądu na poziomie do 5000 kWh
- 1500 zł – w przypadku, gdy zużycie energii elektrycznej w gospodarstwie domowym w tym samym miejscu zamieszkania wyniosło w 2021 r. więcej niż 5000 kWh
Podstawa prawna to art. 29 ust. 2 ustawy: „W przypadku gdy zużycie energii elektrycznej w gospodarstwie domowym w tym samym miejscu zamieszkania w 2021 r. wyniosło więcej niż 5 MWh, dodatek elektryczny, wynosi 1500 zł”
Dodatek elektryczny zmiana od 3 listopada
Warunkiem otrzymania jednorazowego dodatku elektrycznego będzie uzyskanie wpisu lub zgłoszenie źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków. 3 listopada nastąpiła zmiana ustawy z dnia 7 października 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach służących ochronie odbiorców energii elektrycznej w 2023 roku w związku z sytuacją na rynku energii elektrycznej. Nowością w przyznawaniu dodatku elektrycznego jest możliwość dostania dopłaty do prądu dla kilku gospodarstw domowych zamieszkujących pod jednym adresem. Postanowiono, że w przypadku, gdy pod jednym adresem miejsca zamieszkania zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe, i w terminie do dnia 30 listopada 2022 r. nie jest możliwe ustalenie odrębnego adresu miejsca zamieszkania dla poszczególnych gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem w odrębnych lokalach, nie będzie miała zastosowania reguła jeden dodatek elektryczny dla gospodarstw domowych na jeden adres.
Dodatek elektryczny wniosek
Wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego można składać osobiście w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Poświętnem, ul. Szkolna 2. W przypadku złożenia wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego przez Internet należy go potwierdzić kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Przepisy regulujące przyznanie powyższego świadczenia oraz wniosek w załączeniu. Wniosek w formie interaktywnej do pobrania dostępny jest także poniżej:
Obowiązuje zasada – jeden dodatek elektryczny będzie przyznawany na jeden adres zamieszkania.
W przypadku, gdy wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego złożono dla więcej niż jednego gospodarstwa domowego mających ten sam adres miejsca zamieszkania, to dodatek ten jest wypłacany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania.
Kiedy składać wniosek o dodatek elektryczny
Wniosek o wypłatę dodatku elektrycznego składa się w terminie od dnia 1 grudnia 2022 r. do dnia 1 lutego 2023 r. Wnioski złożone po tym terminie pozostawia się bez rozpoznania.
Dodatek elektryczny gmina wypłaci w terminie do dnia 31 marca 2023 r.
Dodatek elektryczny a kontrola domu
Wójt, burmistrz albo prezydent miasta dokonuje weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego, w szczególności w zakresie zgłoszenia lub wpisania głównego źródła ogrzewania w centralnej ewidencji emisyjności budynków. Jeżeli podczas weryfikacji wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego wystąpią wątpliwości dotyczące gospodarstwa domowego wnioskodawcy, wójt, burmistrz albo prezydent miasta może przeprowadzić wywiad środowiskowy, który ma na celu ustalenie faktycznego stanu.
Uwaga: Ruszą kontrole domów i deklaracji CEEB
Urzędnik sprawdzi, czy stan faktyczny danego gospodarstwa domowego jest zgodny z informacjami podanymi we wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego. Niewyrażenie zgody na przeprowadzenie kontroli lub uniemożliwienie jego przeprowadzenia, stanowi podstawę do odmowy przyznania dodatku elektrycznego. Warto pamiętać, że informacje przedstawione we wniosku o wypłatę dodatku elektrycznego składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
Kiedy nie przysługuje dodatek elektryczny
Właściciele domów, którzy zainwestowali w fotowoltaikę nie dostaną dodatku elektrycznego. Nawet jeśli mają też pompę ciepła. W ustawie określono, że jeśli gospodarstwo domowe zamieszkuje pod adresem zamieszkania, w którym jest wykorzystywana energia elektryczna pochodząca z mikroinstalacji (panele fotowoltaiczne) dodatek elektryczny nie przysługuje.
W ustawie czytamy: „W przypadku gdy gospodarstwo domowe zamieszkuje pod adresem zamieszkania, w którym jest wykorzystywana energia elektryczna pochodząca z mikroinstalacji, w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, która jest rozliczana zgodnie z zasadami określonymi w art. 4 tej ustawy, dodatek elektryczny nie przysługuje.”